„Stoi na stacji lokomotywa,

Ciężka, ogromna i pot z niej spływa:

Tłusta oliwa,(…)”

„Wagony do niej podoczepiali

Wielkie i ciężkie, z żelaza, stali,

I pełno ludzi w każdym wagonie,

A w jednym krowy, a w drugim konie,(…)” –Julian Tuwim

Rzecz jasna na stacji w Cieszynie nie stoi żadna lokomotywa, gdyż te przeważnie stoją już w skansenach techniki kolejowej. Zmieniła się technika. Pociągi nie są zasilane już czarnym złotem, lecz podpięte są do trakcji kolejowej, przez którą przebiega prąd. Problem w tym, że przez nasze piękne miasto nie przejeżdża już prawie nic. Dosłownie parę składów dowożących pracowników z okolic Zebrzydowic, czy Pogwizdowa. Zdarza się też jakiś pociąg ze strony czeskiej. 

Lata świetności kolei już dawno minęły. Składy kolejowe zniknęły, bo nie były potrzebne. Zamknięto zakłady produkcyjne, do których trzeba było jakoś dojechać. Co raz więcej miejsc pracy pojawiało się w miejscach, gdzie tory nie docierały. Skłamałbym twierdząc, że to główny powód upadku kolei. Jestem winny również  Ja, Ty i Oni, gdyż kupiłem samochód oraz wywyższyłem własną wygodę i lenistwo nad kolektywny środek transportu. Tak Drodzy Moi Mili mimo, że nasze społeczeństwo nie jest nadal bogate to kupujemy samochody na potęgę. Nawet jeśli miałoby to być auto za tysiąc złotych, które ledwo zipie. Tabory kolejowe rozładowywane na wielu bocznicach zastąpiła wielka flota tirów oraz busów do 3,5 tony. Choć wiele przeszkód czeka na polskich kierowców w Europie to świetnie sobie radzą zastępując kolej. Ostatnią kwestią jest to, że same koleje nie odnalazły się w nowej rzeczywistości rynkowej. Niekiedy mam wrażenie, że ta rzeczywistość nadal jest nowa i żaden prezes z nadania nowej władzy tego nie zmieni. Chciałbym się mylić.

Od paru lat wiele grup zabiega o rewitalizację kolei na Śląsku Cieszyńskim. Działa Samorząd. Pracują również miłośnicy kolei. Jakiś czas temu PKP oraz Urząd Marszałkowski dali zielone światło dla odnowienia linii 190 łączącej Cieszyn z Bielskiem.  W ten poniedziałek  w Starostwie Powiatowym odbyło się spotkanie Komisji ds. transportu kolejowego na terenie Śląska Cieszyńskiego, podczas którego  Bronisław Stankiewicz z PKP PLK przekazał informacje dotyczące harmonogramu prac nad odtworzeniem linii. Na nowe połączenie przyjdzie nam poczekać do 2021 roku. Całkiem sporo czasu, ale przejęcie wcześniej sprzedanej lub oddanej infrastruktury potrwa. Potrwa również wymiana podkładów kolejowych, czy wysieczenie chaszczy przy przejazdach kolejowych. Przydałaby się również nowa sygnalizacja świetlna lub szlabany by nie doprowadzić do takich sytuacji jak w tym tygodniu. Kierowca BMW zderzył się z pociągiem na ul. Frysztackiej w Cieszynie. Faktem jest, że przezornie nie zatrzymał się przed przejazdem. Takich historii znamy setki z całej Polski i dobrze, że skończy się tylko na wymianie zderzaka. Podczas spotkania pod auspicjami starosty Janusza Króla debatowano również o remoncie linii nr 90 na trasie Cieszyn – Zebrzydowice. Wszystkie działania mają na celu przyspieszenie jazdy koleją. Prędkość taboru zwiększy się z 20 do 50 km na godzinę.

Jest jeszcze jeden problem, z którym trzeba się w Cieszynie uporać. Jest nim budowa węzła przesiadkowego na Placu Hajduka, który ma objąć również pracę przy dworcu PKP. Idąc Czarnym Chodnikiem każdy widzi ruinę, która złowrogo łypie swymi oknami w kierunku Kauflandu. Sprawa węzła to niestety bolący czyrak na ciele miasta, który po sobie zostawiła poprzednia władza. Wystarczy przypomnieć, że należało od syndyku masy upadłościowej kupić budynek po PKS za niewielką sumę (w stosunku do dzisiejszego kosztu nowego węzła) i wyremontować sam budynek dworca PKP. Dzisiaj w miejscu PKS-u mamy wyrwę niczym cyberpunkowe wejście do Hadesu obite ryflowaną blachą. Burmistrz Ryszard Macura wraz z podległymi mu urzędnikami będzie się dwoił i troił by ten węzeł przesiadkowy powstał. Mieszkańcy Cieszyna mogą mu nie wybaczyć rozwiązania tej kwestii przy kolejnych wyborach samorządowych. Choć nie jest Heraklesem w stajni Augiasza to musi ją posprzątać.

Paweł Czerkowski

fot. arc.

Podziel się artykułem:
FaceBook  Twitter