W sobotę w Miejskiej Galerii Sztuki 12 mieszczącej się w Cieszyńskim Ośrodku Kultury „Dom Narodowy” otworzono wystawę „Kobiety Wiary”. To projekt trzech młodych artystek, które poprzez sztukę współczesną podkreślają swoje relacje z Bogiem i odkrywają publicznie swoje przeżywanie wiary. Traktują ten rodzaj przekazu jako pewną formę misji. Wystawę, która pozostanie w przestrzeniach galerii do 6 listopada otwarto w ramach III Dni Kultury Chrześcijańskiej.

Projekt składa się z trzech instalacji, gdzie każdy z nich dotyka w inny sposób duchowości, wiary czy kultu Maryi. Tutaj wiara artystek i spojrzenie na współczesny świat przeplata się tworząc nowoczesną formę widzianą w kontekście sztuki kobiecej.

Aleksandra Tubielewicz w projekcie zrealizowanym we współpracy z Tymoteuszem Pieszką postanowiła odwrócić sytuację, przedstawiając postać Chrystusa Zmartwychwstałego, trzymającego Marię na kolanach.

- Praca nosi tytuł „Pieta”. W klasycznej sztuce sakralnej jest takim klasycznym przedstawieniem, gdzie Maria trzyma Jezusa zdjętego z krzyża. Tutaj przez to odwrócenie ról, wskazuje na konsekwencje zmartwychwstania, co oznacza, że tylko przez Niego mamy dostęp do Boga - wyjaśnia artystka.

Nieobecna podczas wernisażu Karolina Kardas w swoich pracach odsyła nas do świata duchowego, nawiązując do ciała jako świątyni Ducha. Zainspirowana boskością Jezusa, człowieczeństwem, czy też mistycyzmem, stworzyła instalację „Architektura cielesności”, wykorzystując do tego motywy ornamentyki gotyckiej architektury katedr.

Kolejnym elementem projektu jest wideoinstalacja wykonana przez młodą artystkę Adę Kaczmarczyk, która poprzez nowoczesną formę przekazu jak i działalność artystyczną podkreśla przywiązanie do Maryi. Wideoinstalacja „Uwielbienie Maryi” przedstawia wykonany przez artystkę utwór „Jaraj się Marią” w różnych miejscach, sytuacjach i aranżacjach, wywołując przy tym różne reakcje publiczności. Motywem przewodnim stał się utwór napisany i skomponowany przez samą artystkę tuż po jej nawróceniu.

- Moje prace tworzą instalację, która składa się z zapisów koncertów - moich występów - na których śpiewałam utwór wysławiający Matkę Bożą w takiej formie nowoczesnej, wykorzystującą estetykę popową. Punktem dominującym tej wideoinstalacji jest elektroikona Matki Bożej, która łączy elementy tradycyjnego malarstwa ikonowego z elementami sztuki nowych mediów, gdzie złote tło jest stworzone z efektów świetlnych, używanych podczas koncertów gwiazd popu. Tylko w tej sytuacji to światło jest kierowane na to, co święte, czyli na Matkę Bożą - wyjaśnia Ada Kaczmarczyk.

Foto i tekst Krzysztof Telma










Podziel się artykułem:
FaceBook  Twitter