W dniu 15 kwietnia br. rozpoczął się w Bielsku-Białej po raz 23 Międzynarodowy Festiwal „Sacrum in Musica”.

Festiwal rozpoczął się w bielskim kościele Jezusa Chrystusa Odkupiciela Człowieka, występem ormiańskiego zespołu The Naghash Enseble.

Zespół wykonał ormiańskie pieśni ludowe oparte na tekstach religijnych średniowiecznego poety mistycznego i kapłana – Mkrticha Naghasha. Słowo wstępne wypowiedział przed koncertem ks. biskup Roman Pindel.

Pomysł na Naghash Ensemble – jak powiedział podczas koncertu kompozytor John Hodian, – pojawił się, gdy po raz pierwszy usłyszałem Hasmik Baghdasaryan, śpiewającą w starożytnej świątyni pod Erewaniem w Armenii. Śpiewała średniowieczną ormiańską muzykę duchową, a jej głos był zdumiewający. Magii dodawała wyjątkowa akustyka świątyni. Dźwięk ten prześladował mnie przez wiele dni i byłem zdeterminowany, aby napisać coś, co wykorzysta ten dźwięk w nowy sposób. Miałem jasny obraz rodzaju muzyki, którą chciałem stworzyć dla głosu Hasmik, ale odkrycie odpowiedniego tekstu zajęło lata. Spędziłem miesiące na poszukiwaniach w bibliotekach w Erywaniu, Nowym Jorku i Berlinie. Kiedy w końcu natknąłem się na mały fragment średniowiecznego ormiańskiego poety Mkrticha Naghasha, słowa wyskoczyły z kartki i trafiły do mojej duszy. Wiedziałem, że znalazłem swój tekst. Będąc w tym czasie w Erywaniu, udało mi się odnaleźć pozostałe 14 wierszy. Po długich rozmyślaniach nad tym, które z tych tekstów wykorzystać, postanowiłem, że wszystkie z nich oprę na muzyce.

Zespół wystąpił w składzie: Hasmik Baghdasaryan – sopran, Tatevik Movsesyan – sopran, Arpine Ter-Petrosyan – alt, Harutyun Chkolyan – duduk(instrument dęty drewniany), Aramayis Nikoghosyan – oud ( instrument strunowy - przodek lutni), Tigran Hovhannisyan – dhol ( rodzaj dwustronnego bębna), John Hodian – fortepian.

W swoim dorobku zespół ma albumy Songs of Exile, Vol. 1 (2014), Songs of Exile, Vol. II: Credos & Convictions (2016) i Songs of Exile, Vol. III: Lamentations & Benedictions (2019).

Od 2014 r. The Naghash Ensemble regularnie koncertuje w wielu krajach europejskich (m.in. we Francji, Włoszech, w Belgii, Holandii, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, na Łotwie i Litwie), występując w słynnych ośrodkach muzycznych oraz podczas różnorodnych festiwali jazzowych, rockowych i religijnych.

Muzyka renesansu wypełniła drugi z festiwalowych koncertów, który odbył się 16 kwietnia br. w kościele ewangelickim w Białej. Zespół wokalny Jerycho wykonał utwory muzyki renesansowej z kręgu polskiej Reformacji. Zaprezentował m. in. twórczość Cypriana Bazylika z Sieradza. Kompozytor większość życia spędził na Litwie w służbie Radziwiłła Czarnego, tworząc do tekstów w języku polskim. Jego twórczość zachowała się przede wszystkim w kancjonałach protestanckich, głównie w zamojskim i puławskim.

Natomiast 17 kwietnia br. w Sali Ceremonii na bielskim cmentarzu żydowskim gościł pieśniarz i żydowski działacz społeczny Symcha Keller. Towarzyszył mu zespół wokalno-instrumentalny, który zabierze słuchaczy w muzyczną podróż śladami mistycznego ruchu chasydów, który narodził się w XIX w. w społeczności żydowskiej na kresach wschodnich i rozprzestrzenił w całej Galicji.

W programie festiwalu znalazł się koncert działającej od kilku miesięcy Bielskiej Orkiestry Cavatina. 18 kwietnia br. Bielska Orkiestra Cavatina wystąpiła tu pod dyrekcją Jacka Obstarczyka wraz z Zespołem Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia pod dyrekcją Anny Szostak. Zaprezentowała utwory takich kompozytorów, jak: Antonio Vivaldi, Josef Suk, Pēteris Vasks, Arvo Pärt i Ola Gjeilo. Finał festiwalu odbył się Bielskim Centrum Kultury im. Marii Koterbskiej w dniu 19 kwietnia br. w którym to, Gabi Gąsior zaprezentowała projekt „Niebo”. To autorskie przedsięwzięcie muzyczne tej wokalistki, jakie przygotowała wspólnie ze swoim mężem, basistą Wojciechem. Składa się ono z 15 nowych utworów, których treści inspirują do patrzenia na rzeczywistość przez pryzmat życia wiecznego. Materiał muzyczny został zaaranżowany na 25-osobowy zespół wokalno-instrumentalny. Coroczny festiwal kontynuuje tradycję Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, organizowanych niegdyś przez Bielskie Centrum Kultury we współpracy z Klubem Inteligencji Katolickiej.

To wyjątkowe wydarzenie muzyczne, ukazujące bogactwo inspiracji płynących ze sfery sacrum różnych religii, ma charakter ekumeniczny. foto: z występu ormiańskiego zespołu The Naghash Ensemble.



















Tekst i foto: M.Szpak

Podziel się artykułem:
FaceBook  Twitter