W ramach obchodów 500 lecia Reformacji w kościele ewangelickim pw. Jana Chrzciciela w Starym Bielsku zorganizowano I Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej „Musica Reformata”. Cykl koncertów przewidziano w każdą pierwszą niedzielę miesiąca, od czerwca do września br. o godzinie 17 tej.

Festiwal  został objęty  patronatem biskupa diecezji cieszyńskiej kościoła ewangelicko-augsburskiego dr Adriana Korczago, jest dofinansowany przez Gminę Bielsko-Biała. Kierownikiem artystycznym festiwalu jest Ewa Bąk. Trzeci koncert z tego cyklu odbył się 6 sierpnia br. w wykonaniu Ewy Bąk – koncertującej organistki z Bielska-Białej i Marcina Ciszewskiego – kontratenora z Gdańska, dysponującego rzadko spotykanym głosem. Witając słuchaczy ks. Artur Woltman przypomniał, że koncert odbywa się w święto Przemienienia Pańskiego: - chciejmy więc doświadczyć wielkiej przemiany, którą nam umożliwia Jezus Chrystus. Dzisiaj tym małym kroczkiem może być doświadczenie przemiany przez sztukę, przez muzykę. Niechaj muzyka zadziała – życzył słuchaczom ks. Artur.

Wykonawcy zaprezentowali ciekawy i urozmaicony program, na który złożyły się utwory  pochodzące z różnych epok,  należące do różnych gatunków oraz   kompozytorów różnych narodowości:  Giacomo Carissimiego, Sigfrida Karg-Elerta, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Johanna Pachelbela, Johanna Nicolausa Hanffa, Franza Schuberta, Luigi  Boccheriniego,  Antonio Lottiego, Samuela Rousseau, Charlesa Gounoda, Paula Wachsa, Giovanni Battista  Bononciniego. Poszczególnych twórców i ich dzieła przybliżyła  słuchaczom prowadząca koncert Grażyna Durlow – pracownik Instytutu Muzyki Wydziału Artystycznego w Cieszynie UŚ w Katowicach. Oceniając to muzyczne przeżycie, stwierdziła - Centralną część koncertu wypełniła muzyka J. Pachelbela i J. N. Hanffa, wywiedziona z pieśni - hymnu reformacji "Ein feste Burg ist unser Gott" – napisanej przez Marcina Lutra w 1529r. - swoistego motywu przewodniego festiwalu, obecnego w każdym koncercie. Muzycy wykazali się nie tylko znakomitym gustem, o czym świadczył sam kształt i zamysł koncertu, ale także absolutną maestrią oraz kulturą i wrażliwością muzyczną, ujawnioną w przepięknych, głębokich, przejmujących interpretacjach. Zachwycająca muzyka, wyjątkowi i niezwykli artyści, miejsce koncertu, w którym sztuka zdaje się mieć skrzydła i wspaniała publiczność to najpiękniejsze i najdoskonalsze podsumowanie tego wydarzenia.

Na kolejny koncert organizatorzy zapraszają 3 września br do kościoła pw Jana Chrzciciela w Starym Bielsku. Podczas ostatniego spotkania muzycznego z cyklu „Musica Reformata” wystąpi Wyższobramski Chór Kameralny pod dyrekcją Piotra Sikory a przy organach zagra Wojciech Wantulok z Cieszyna. W programie F. Mendelssohn-Bartholdy, J.S. Bach, M. Luther, S.S. Wesley. J. Gawlas. Koncert poprowadzi Grażyna Durlow, przygotowanie organów Krzysztof Jakubowski. Wstęp wolny. O wykonawcach trzeciego koncertu I Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej „Musica Reformata”, w materiałach dostarczonych przez organizatora m.in. czytamy:

Ewa  Bąk – pochodzi z  Bielska- Białej; ukończyła Liceum Muzyczne  w klasie fortepianu oraz Wrocławską Akademię Muzyczna w klasie organów prof. Romualda Sroczyńskiego. Brała udział w kursach prowadzonych przez: Guy Boveta, Herberta Wulfa, Josefa Hofera, Oliviera Latry, Gerharda Weinbergera, Bernharda Gfrerera, Wolfganga Zerera, Ludgierda Lohmana,  Michala Novenko, Petera van Dijka, Juliana Gembalskiego, Marka Toporowskiego, Mariettę Kruzel-Sosnowską. Ukończyła Studium Korepetycji Wokalnej przy Akademii Muzycznej we Wrocławiu.Koncertuje w kraju i za granicą (Szwecja, Belgia, Niemcy, Czechy, Szwajcaria). Zajmuje się kameralistyką zarówno na fortepianie jak i na organach. Współpracuje z wieloma solistami  instrumentalistami i wokalistami z polski i z  zagranicy m.in. Kałudi Kałudow, Józef Frakstein, Anna Nyberg, Jadwiga Teresa Stępień, Izabela Kłosińska, Marcin Ciszewski. Ma w swym dorobku artystycznym koncerty z chórami z Japonii, USA, Austrii. Prowadzi klasę organów w Diecezjalnym Studium Organistowskim przy Kurii w Bielsku-Białej. Jest  kierownikiem artystycznym cyklu koncertów organowych w Bystrej Krakowskiej i w Wiśle.

Marcin Ciszewski – kontratenor, w 1999 r. ukończył Akademię Muzyczną w Gdańsku. Kształcił się również pod kierunkiem takich pedagogów śpiewu jak: Kinga Chełmińska, Ryszard Minkiewicz, Kai Wessel, Gerhard Kahry, Dariusz Paradowski. Debiutował w Warszawskiej Operze Kameralnej i Filharmonii Narodowej. Ponieważ wyspecjalizował się w wykonawstwie muzyki dawnej, dołączył do międzynarodowej elity prekursorów - śpiewaków wykonujących partie wokalne epok Renesansu i Baroku.  Rozpoczął  współpracę z wieloma zespołami muzyki dawnej, m.in. IL Tempo, Ars Nova, Dolnośląska Orkiestra Barokowa, Cappella Gedanensis, Parnassos, Musica Antiqua Köln - Reinhardta Goebela. Artysta ukończył studia jako tenor, kontratenor i haute-countre, co jest ewenementem w skali światowej.Dokonał wielu nagrań CD, radiowych i telewizyjnych. Koncertował: w Niemczech, Austrii, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Grecji, Holandii, Belgii, Szwajcarii, na Węgrzech i na Ukrainie. Śpiewał na festiwalach i estradach muzycznych w Paryżu  Rouen, Luneville, Saint Denis, Rioclar, Pontoise, Grenoble, Brest, Quimper, St Renan i innych. Wystąpił w takich salach jak m.in. Concertgebouw (Amsterdam), Tonhalle (Zurich), Casino (Bazylea), Kultur Center Saal (Lucerna), Theatre Royal de Namur (Francja), Audytorium de Lyon, Opera de Besancon, Theatre du Capitole de Tulouse, Generale Theatre de Bourg-en-Bresse. Artysta koncertował pod batutą wybitnych polskich dyrygentów, takich jak m.in. Stefan Stuligrosz, Marek Tracz, Tadeusz Zathey, Jerzy Kosek, Mirosław Jacek Błaszczyk, Jerzy Salwarowski, Jerzy Swoboda, Stanisław Krawczyński, Wojciech Michniewski, Jacek Boniecki, Jan Łukaszewski, Michał Nesterowicz. Od 2006 roku  współpracuje z wybitną polską organistką Ewą Bąk. Wspólnie wystąpili  na ponad stu krajowych i międzynarodowych festiwalach organowych. Jako wyjątkowy artystyczny duet, dokonują nagrań płytowych radiowych i telewizyjnych. Przyjmując niejako rolę edukacyjną, prezentują publiczności rozległy repertuar organowy i szerokie możliwości głosu kontratenorowego w najpiękniejszych dziełach  mistrzów wszystkich epok - od Renesansu po Współczesność. W 2005 roku  powrócił do  macierzystej Uczelni w Gdańsku, gdzie uzyskał stopień naukowy doktora sztuk muzycznych i obecnie prowadzi swoją klasę Śpiewu Solowego. Wykłada również w Podyplomowym Studium Muzyki Dawnej AM w Gdańsku, prowadzi prelekcje, szkolenia i wykłady na temat emisji głosu dla środowisk akademickich i wielu grup zawodowych pracujących głosem. W Polsce jest w ścisłej czołówce prekursorów  w dziedzinie badań nad historią i fizjologią głosów kontratenorowych oraz specjalistą w zakresie wykonawstwa muzyki dawnej.

Tekst i fotografie: Urszula i Andrzej Omylińscy

Podziel się artykułem:
FaceBook  Twitter