Najwięcej czasu spędziliśmy w Jerozolimie, gdzie oprócz Bazyliki Grobu Pańskiego, zwiedziliśmy znajdujące się na Górze Oliwnej kaplicę Wniebowstąpienia Pana Jezusa oraz znajdujące się tam kościoły: Pater Noster, Dominus Flevit, Bazylikę Agonii wraz Ogrodem Getsemani. Z Góry Oliwnej rozciąga się wspaniała panorama na całą Jerozolimę, przepiękny zapierający dech w piersiach widok, niezapomniany przeze mnie do końca moich dni.

Chodząc Jerozolimskimi ulicami Starego Miasta, zwiedziliśmy Opactwo Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny, Wieczernik, Grób Króla Dawida oraz kościół św. Piotra z Gallicantu. W Jerozolimie byliśmy również nocą, skąd z Góry Oliwnej oglądaliśmy nocną panoramę, odbyliśmy spacer po ulicach Jerozolimy zakończony wizytą i modlitwą przy Ścianie Płaczu. Byliśmy również w poruszającym Muzeum Yad Vashem, a co do którego żadne pisane słowo nie odda tego co czuliśmy. Zwiedziliśmy również Akkę, ostatnią twierdzę Krzyżowców na Ziemi Świętej, oraz Masadę odosobnione wzniesienie nad Morzem Martwym, na którym król Herod wybudował swój pałac i twierdzę. Nawiedziliśmy również Betanię w której byliśmy w sanktuarium Marii i Marty. W ostatnim dniu naszego pobytu w Ziemi Świętej była miejscowość En Kerem, osiedle mieszkaniowe znajdujące się na terenie Zachodniej Jerozolimy,  w której to znajduje się Źródło Matki Bożej, kościół Nawiedzenia św. Elżbiety, kościół św. Jana Chrzciciela oraz Jego Pustelnia. Z En Kerem udaliśmy się do Emaus. W dniu zmartwychwstania Jezusa do Emaus szli dwaj jego uczniowie, rozgoryczeni śmiercią swojego nauczyciela. W czasie drogi przyłączył się do nich Jezus, który z początku nie został rozpoznany, i który w czasie wspólnej wędrówki przedstawił wykładnię proroctw mesjańskich. Po dotarciu na miejsce, do Emaus, w czasie wspólnego posiłku, Jezus został rozpoznany przez uczniów, gdy łamał dla nich chleb, i wówczas zniknął. Z Emaus udaliśmy się do Jafy - obecnie dzielnica Tel Awiwu. Jest to jeden z najstarszych portów morskich na świecie.

Przy porcie znajduje się nieczynna latarnia Jafa.  Jednak największą atrakcją turystyczną Jafy jest XII-wieczny meczet Al-Mahmudijja. Tuż przy nim znajduje się fontanna wybudowana dla pielgrzymów oraz zupełnie niearabska wieża zegarowa, wzniesiona w 1906 na cześć tureckiego sułtana Abdülhamida II.  Najbardziej charakterystycznym budynkiem na Starym Mieście w Jafie jest kościół Świętego Piotra, górujący nad rynkiem głównym i widoczny nawet na plaży Tel Awiwu. Kościół znajduje się obecnie pod opieką franciszkańskiej Misji w Ziemi Świętej. Jafa jest znana, jako miejsce, z którego Jonasz wypłynął na morze, uciekając przez wezwaniem Pana, który nakazał mu nawoływanie do skruchy mieszkańców Niniwy (Stary Testament, Księga Jonasza, rozdział 1, wers 3). Historia opowiada o tym, jak podczas sztormu Jonasz został wyrzucony za burtę statku i połknięty przez olbrzymią rybę, w której brzuchu przebywał trzy dni. Jafa była ostatnim miejscem naszego pielgrzymowania po Ziemi Świętej z której to udaliśmy się na lotnisko w Tel Awiwie, no i powrót do Polski. W naszej pielgrzymce po Ziemi Świętej, było wiele miejsc, które zapiszą się mojej pamięci: Nazaret -Bazylice Zwiastowania, Betlejem - Grocie Narodzenia, Jerozolima- Bazylika Grobu Pańskiego,modlitwa i pocałunek płyty z Grobu Jezusa Chrystusa. Jakże nie wspomnieć po powtórnym chrzcie w rzecze Jordan oraz odnowienie przysięgi małżeńskiej w Kanie Galilejskiej w miejscu pierwszego cudu Jezusa Chrystusa.

Naszym przewodnikiem po Ziemi Świętej był ojciec Paweł Trzopek dominikanin, dyrektor biblioteki w Ecole Biblique et Archeologique Francaise w Jerozolimie. Każde miejsce,miejscowość, które odwiedziliśmy było poprzedzone czytaniem przez o. Pawła, z kart Biblii i Ewangelii. Każdym dniu uczestniczyliśmy w Mszy świętej, koncelebrowanej przez ojca  Pawła i naszego księdza Mariusza Kiszczaka. Wygłoszone homilie podczas każdej Eucharystii przez o. Pawła były wspaniałymi rekolekcjami wielkopostnymi.

Historia Ziemi Świętej, tego miejsca i jego religijne znaczenie, to miejsce jest wyjątkowe, bo tu wydarzyły się rzeczy ważne i dla chrześcijaństwa i dla judaizmu, a mniejszym stopniu dotyczą one islamu. Chrześcijanie często utożsamiają się tu z Jezusem Chrystusem, Janem Chrzcicielem, którymś z apostołów, Maryją czy Marią Magdaleną, Żydzi z Mojżeszem, Eliaszem, prorokami, a muzułmanie najczęściej z którymś z ważnych kalifów. W dziejach Ziemi Świętej znalazła odzwierciedlenie historia ludzkości. Dlatego na tak małym obszarze znajdziemy wielkie bogactwa zabytków i pozostałości archeologicznych - wielkie skarby cywilizacji. Dla mnie podróż do Ziemi Świętej to obok duchowego przeżycia związanego z pielgrzymowaniem po ziemskich śladach Jezusa Chrystusa, także niezwykła wizyta  w tym szczególnym muzeum świata.