Aby poprawić ruch drogowy w Bielsku Białej,  ze  szczególnym  uwzględnieniem transportu publicznego, sukcesywnie  wprowadza się nowy system  transportowy tzw Inteligentny System Transportu (ITS od nazwy ang.). Ma się to dokonywać poprzez nadawanie priorytetu dla opóźnionych autobusów, przez skracanie czasu oczekiwania na czerwonym świetle. Podróżujący autobusami już od pewnego czasu mogą korzystać z dogodnej, szczególnie dla osób starszych, informacji o ruchu autobusów, wyświetlanej na dużych tablicach zainstalowanych na przystankach. Informacja dla pasażerów dostępna jest też na dedykowanym portalu internetowym: rozklady.bielsko.pl

System ITS zaczął funkcjonować w Bielsku-Białej na głównym ciągu komunikacyjnym północ-południe od Sarniego Stoku do skrzyżowania ul. Partyzantów z Al. gen. Wł. Andersa oraz gen. Bora Komorowskiego wraz z odgałęzieniem ul. ks. Stanisława Stojałowskiego do ul. Żywieckiej. W ciągu  roku na tych odcinkach zaprojektowano, wykonano i uruchomiono m.in. system nadający priorytet dla komunikacji publicznej, stworzono tablice informacyjne na przystankach autobusowych dla podróżnych, zmodernizowano sygnalizacje świetlne na kluczowych skrzyżowaniach.

Dzięki systemowi ITS Centrum Zarządzania Ruchem Miejskiego Zarządu Dróg w sposób ciągły monitoruje stan skrzyżowań i przystanków, udostępniając ich obraz Straży Miejskiej i Policji, której umożliwia się w razie konieczności, natychmiastową interwencję. Na konferencji prasowej w Urzędzie Miasta 12 września br przedstawiciele wykonawcy systemu ITS z firmy SPRINT S.A z Olsztyna zaprezentowali szczegóły tego ważnego, jak stwierdził prezydent miasta Jacek Krywult, projektu dla miasta realizowanego w ramach zadania inwestycyjnego pod nazwą;  Rozwój Zrównoważonego Transportu Miejskiego w Bielsku-Białej. Jego założeniem jest zwiększenie atrakcyjności a tym samym zwiększenie liczby pasażerów transportu publicznego, zwiększenie przepustowości dróg miejskich, skrócenie czasu przejazdu autobusów. Pierwsze pomiary efektów wdrożenia systemu ITS w Bielsku-Białej wykonane w lipcu br potwierdziły poprawę warunków w ruchu autobusowym oraz samochodowym. Jak stwierdził dyrektor MZD Wojciech Waluś, wdrożony system jest rozwiązaniem nowym, mało znanym i dlatego wymagać będzie nieustannej obserwacji, aby go doskonalić i uaktualniać, dostosowując do potrzeb ruchu samochodowego w mieście. Ważne będą uwagi wszystkich użytkowników ruchu drogowego oraz współdziałających instytucji.

W planie przewidziane są kolejne etapy rozwoju ITS obejmującego obwodnicę zachodnią miasta na odcinku Alei Andersa, oraz ulic Piastowskiej, Piłsudskiego, Lwowskiej i odcinków ulic Żywieckiej, Bystrzańskiej, Warszawskiej. Wartość I etapu inwestycji w kwocie ok 12 mln zł - dofinansowana (z funduszy UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego ) w ok 85%, obejmowała m.in. ułożenie 32 km kabli światłowodowych, zainstalowanie 22 tablic informacji przystankowej, 62 kamer do monitoringu skrzyżowań, przejść dla pieszych i przystanków, 3 portale internetowe: rozkłady.bielsko.pl; its.bielsko.pl; mzd.bielsko.pl, aplikacje mobilne itsBB na 3 platformach systemowych. Następne etapy rozwoju sytemu ITS o kolejne ulice to planowany koszt 28 mln zł a poszerzenie funkcjonalności systemu to dalsze 28 mln zł. Równolegle do wdrażanego systemu ITS Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej dokonał zakupu 50 nowych nisko-emisyjnych autobusów, które z pozostałymi, łącznie 128 pojazdami są dostosowane do współpracy z nowym systemem m.in. prezentując na monitorach w autobusach informacje dla pasażerów.

Prezydent miasta Jacek Krywult wyraził nadzieję, że mieszkańcy z wdrażanego systemu  będą zadowoleni i bezpieczniejsi. Podobnego zdania był młodszy inspektor Krzysztof Gałuszka I zastępca komendanta Policji w Bielsku-Białej, który również zauważył, że w początkowym okresie będą istotne spostrzeżenia wszystkich uczestników ruchu drogowego, aby system optymalizować. Na wyniki  trzeba będzie jeszcze poczekać. Wyraził też zadowolenie z posiadania przez Policję dostępu do monitoringu, co usprawni i poprawi skuteczność  działania.

Szacuje się, że główne korzyści płynące z zastosowania Inteligentnych Systemów Transportowych to m.in:

- zwiększenie przepustowości sieci ulic (o 20 – 25%)

- poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego (zmniejszenie liczby wypadków o 40 – 80%)

- zmniejszenie czasów podróży i zużycia energii ( o 45 – 70%)

- poprawa jakości środowiska naturalnego (redukcja emisji spalin o 30 – 50%)

- poprawa komfortu podróżowania i warunków ruchu kierowców, podróżujących transportem zbiorowym oraz pieszych

- redukcja kosztów zarządzania taborem drogowym

- redukcja kosztów związana z utrzymaniem i renowacją nawierzchni.

W Polsce podobne systemy funkcjonują od niedawna w takich m.in. miastach jak Olsztyn, Łódź, Bydgoszcz.

Można mieć nadzieję, że wdrażany w mieście system ITS przyniesie spodziewane korzyści usprawniając komunikację publiczną z pożytkiem dla mieszkańców oraz ograniczając ruch samochodowy w centrum miasta.

Tekst i fotografie Urszula i Andrzej Omylińscy
































Podziel się artykułem:
FaceBook  Twitter