Diecezja Bielsko-Żywiecka oraz Polskie Towarzystwo Teologiczne oddział w Bielsku- Białej wznowiły, po kilkuletniej przerwie, wykłady o tematyce religijnej dla seniorów. Pierwszy wykład pt. „Świat apokryfów biblijnych. Czym są i ich znaczenie dla pogłębienia wiedzy religijnej” został wygłoszony 12 marca br w pomieszczeniu Kurii przy ul. Żeromskiego 5.
Problematykę apokryfów przedstawił o. dr Edmund Urbański OFM – biblista, wicedyrektor Wyższego Seminarium Duchownego OO Franciszkanów pw. św. Bonawentury w Krakowie. Wykładowca wyjaśnił - apokryfy, z języka greckiego „apokryfos” znaczy ukryty, nieznany, do prywatnego czytania - są to niekanoniczne pisma żydowskie lub wczesnochrześcijańskie, upodabniane, co do treści, do ksiąg biblijnych. Nie wchodzą w skład Pisma Świętego.
Dzielą się na apokryfy Starego i Nowego Testamentu. Trudno określić datę ich powstania oraz autorów. Głównie powstały na przełomie Starego i Nowego Testamentu. Do najbardziej znanych apokryfów Starego Testamentu zaliczamy: Księgi Henocha, Księgę Jubileuszów, Testamenty Dwunastu Patriarchów, Psalmy Salomona, Apokalipsę Abrahama, Trzecią i Czwartą Księgę Machabejską, Księgi Sybillińskie. Obecnie uczeni są w stanie zidentyfikować ponad 70 apokryfów opisujących wydarzenia bądź postacie zawarte w Starym Testamencie. Apokryfy Nowego Testamentu nawiązują do nowotestamentalnych wydarzeń i postaci. Obecnie znanych jest ponad 100 takich utworów. Powstawały dla „uzupełnienia” szczegółów z życia Jezusa i osób Mu bliskich. Do najbardziej znanych ewangelii apokryficznych zaliczamy: Ewangelię Tomasza, Ewangelię Marii Magdaleny, Ewangelię Judasza.
Bez wątpienia apokryfy są cennym świadectwem literackim swojej epoki. Możemy dzięki nim poznać różne tendencje, prądy religijne panujące w czasach bezpośrednio poprzedzających przyjście Jezusa i w pierwszych wiekach Kościoła. Niektóre z nich mogą stanowić cenną pomoc dla zrozumienia pewnych zagadnień poruszanych w księgach biblijnych. Wiele spośród apokryfów to świadectwa wiary i pobożności ludzi żyjących w tamtych czasach (np. Psalmy Salomona). Ciekawy jest fakt, że znana modlitwa za zmarłych: „Wieczny odpoczynek racz im dać, Panie, a światłość wiekuista niechaj im świeci” ma swoje bezpośrednie źródło w apokryfie - 4 Księdze Ezdrasza (2,34-35).
Chrześcijanin interesujący się tą problematyką, stanowiącą szeroko rozumiane tło Biblii, może również po nie sięgać. Większość z nich bowiem mamy do dyspozycji także w tłumaczeniu polskim np. „Księgę starożytności biblijnych”. Pozwolą lepiej zrozumieć zawiłości teologii pierwszych wieków.
Kolejne wykłady o tematyce religijnej w budynku kurii przy ul. Żeromskiego 5 odbędą się raz w miesiącu, we wtorki: - 9 kwietnia br – na temat: „Ewangelia Jezusa Chrystusa. Historyczność i proces formowania się”. 14 maja br – na temat: „Dzieje Apostolskie jako krótki zapis historyczno – teologiczny o początkach rodzącego się Kościoła”. - data czerwcowego wykładu będzie ustalona. Wykłady te znajdują się w programie Bielskiego UTW przy ATH. Organizatorzy zapraszają.
Tekst i fotografie Urszula i Andrzej Omylińscy