Trwa XVIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej na Podbeskidziu. Jego organizatorami są Bielskie Centrum Kultury i Wydział Kultury i Sztuki Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej. Ma charakter ekumeniczny. Koncerty odbywają się zarówno w  katolickich i ewangelickich świątyniach oraz w sali koncertowej BCK. Objęty jest honorowym patronatem ordynariusza diecezji bielsko-żywieckiej bp Romana Pindla oraz zwierzchnika diecezji cieszyńskiej kościoła ewangelicko-augsburskiego bp Adriana Korczago.

Koncert inauguracyjny zatytułowany Requiem katyńskie skomponowany przez Pawła Muzyka odbył się 24 kwietnia br w kościele pw. Jezusa Chrystusa Odkupiciela Człowieka w Bielsku-Białej.  Otwierając tegoroczny Festiwal Muzyki Sakralnej, na który przybyli duchowni katoliccy i ewangeliccy, parlamentarzyści, samorządowcy, mieszkańcy miasta bp Roman m.in. powiedział: ...„W trwającym roku reformacji na początku tegorocznego festiwalu nieodparcie przychodzi na myśl obserwacja, że muzyka przekracza granice wyznań i religii. Nie tylko, że przekracza ale jest jednym ze sposobów uprawiania ekumenizmu. Te same pieśni, piosenki są znane grane i śpiewane w czasie nabożeństw różnych wyznań, zaś podczas spotkań ekumenicznych korzysta się z tekstów i melodii, które należą do tradycji ewangelickiej, katolickiej czy żydowskiej, Wyrazem ekumenicznego charakteru muzyki zwłaszcza sakralnej jest wieloletni już patronat biskupa katolickiego i ewangelickiego  dla takiego wydarzenia muzycznego jak Sacrum in Musica”. Requiem katyńskie zostało wykonane przez Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej, Chór Polskiego Radia w Krakowie i Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej oraz solistów: Katarzynę Oleś-Blacha, Małgorzatę Walewską, Beatę Rybotycką, Tomasza Kruka i Przemysława Firka. Dyrygował Sebastian Perłowski. Koncert składał się z 14 części: 1.Requiem aeternam, 2.Dies irae, 3. Deus adiuva me, 4.Liber scriptus, 5.Terribile silentium, 6.Patrzę w dal – piosenka matki, 7.Interludium, 8.Folia, 9.Tuba mirum, 10.Lacrimosa, 11.Deus ultionum Domine, 12.Recordare, 13.Agnus Dei, 14.In Paradisum.

To spektakl  muzyczno - multimedialny łączący słowo z dźwiękiem i obrazem, stworzony dla upamiętnienia ofiar zbrodni katyńskiej. Jego kompozytor Paweł Muzyka tak się o Requiem katyńskim m.in. wypowiedział: „Od kiedy w Polsce można już głośno rozmawiać o zbrodni katyńskiej, myśl o uczczeniu jej ofiar, właśnie przez dużą formę muzyczną, stała się dla mnie imperatywem. To hołd złożony pomordowanym i ich najbliższym, którzy przez wiele lat nie mogli o tym ludobójstwie nawet głośno mówić….” Był to koncert wyjątkowy. To spotkanie z muzyką sakralną na chwałę Boga i godne upamiętnienie wydarzeń sprzed 77 lat wywołał mocne wzruszenia i przeżycia wśród wypełnionej słuchaczami świątyni. Jedna ze słuchaczek pani Ewa po koncercie nam wyznała: „popłakałam się na tym koncercie serdecznie. Wśród pomordowanych w Katyniu był też mój dziadek, którego nigdy nie poznałam. Ogarnął mnie ogromny żal i smutek. Myślałam podczas koncertu o tym przedwcześnie zakończonym życiu i równocześnie cieszyłam się, że tak pięknie została uhonorowana jego pamięć”. To wielka łaska, że mogliśmy uczestniczyć w takim wspaniałym wydarzeniu, które otwiera nas na „nieskończone dary miłości Boga” - jak określił  bp Roman Pindel.

Tekst i fotografie: Urszula i Andrzej Omylińscy

Podziel się artykułem:
FaceBook  Twitter